Publicaties

'Organiseer het toeval in Marketing en Sales'
Door: Bart van Emden, Arie van Vliet, Oktober 2015, Managementsite.
Iedereen die actief is in de business-to-business weet dat van mond tot mond reclame ongelofelijk belangrijk is. Vaak wordt 80% van de orderportefeuille hierdoor gevuld. De vraag is nu – wanneer u dit herkent – wat u hiermee doet. Wat doet u of uw organisatie eraan om dit proces optimaal te benutten? En optimaal te versterken? Wat doet u om uw zeer tevreden klanten zoveel mogelijk in contact te laten komen met uw prospects? Vaak speelt dit in de marketing en sales strategie van ondernemingen geen rol van betekenis en wordt zuiver aan het toeval overgelaten. Kan dit dan niet anders…? Om u te inspireren treft u bijgaand 5 concrete tips aan over hoe u ‘het toeval kunt organiseren’. Het is niet op zich moeilijk en u kunt er morgen mee beginnen! Het enige wat u echt nodig heeft is enthousiaste klanten en een beetje lef.
Download artikel

'In 3 maanden de klantgerichtheid verbeteren'
Door: Bart van Emden. Juni 2012, Managementsite.
"Technici kunnen veel leren van topkok Herman den Blijker!” Is het mogelijk voor een organisatie om in 3 maanden tijd structureel te verbeteren op klantgerichtheid? In dit verhaal krijgt u uiteen gezet welke strategie is gevolgd om het onmogelijke mogelijk te maken: fundamenteel verbeteren op klantgerichtheid in een tijdsbestek van 3 maanden.
Lees meer...

'Notarissen zijn lilliputters die kunnen dunken!'
Door: Bart van Emden. Oktober 2011, Managementsite.
Klantgerichtheid binnen de zakelijke dienstverlening vereist lef maar levert ook veel op. Notarissen en verkopen. Het zijn uitersten zoals water en vuur.  Notarissen behoren immers tot de elite, zoals de dokter en de burgemeester. Iedereen kent je en kijkt zelfs tegen je op. De klant komt vanzelf naar je toe. 
Lees meer...

'Notaris ontdekt nieuwe klanten!'
Door: Bart van Emden. Oktober 2011, Notaris.com.
Simpelweg de goedkoopste notaris! Met die slogan staat de digitale notaris bij Google aangemeld. Dat is niet het belangrijkste. “Goedkoop waar het kan, maar duur waar het moet, afhankelijk van de wens van de klant”. Notaris.com biedt je belangrijke voordelen, is 24 uur per dag digitaal bereikbaar, snel, gemakkelijk, werkt met lage basistarieven en biedt alle standaard notarisdiensten.
Lees meer...

'Sociale media: Zwaard van Damocles voor dure en slecht werkende CRM systemen'
Door: Bart van Emden Juli 2010, Managementsite.
“Door invoering van ons CRM systeem zullen we klantgerichter worden, gaan we meer verkopen en maken we lagere kosten”. Dit hoor je veel mensen zeggenwanneer je naar een motivatie vraagt waarom een CRM systeem wordt aangeschaft.  De verwachtingen zijn vaak hooggespannen. Dat moet ook wel want CRM systemen zijn duur. De praktijk is vaak anders. Er ontstaat een toenemend gevoel van onbehagen of CRM de beloftes wel waar kan maken.
Lees meer...

'Kletsende klanten als b-to-b marketingstrategie deel II'
Door: Bart van Emden. Mei 2010, Managementsite.
Klanten zijn je beste ambassadeurs. Uit de doeken wordt gedaan hoe je je klanten gestructureerd kunt inzetten voor acquisitie door middel van mond tot mond reclame als bewuste marketingtool.
Lees meer...

'Uw marketingbudget is voor 80% pure verspilling'
Door: Bart van Emden September 2009, Managementsite.
Stelt u zich eens voor. U realiseert een aanzienlijke besparing op uw marketingbudget, terwijl tegelijkertijd de effectiviteit van uw sales met sprongen toeneemt. Dat is te mooi om waar te zijn, denkt u ongetwijfeld. Maar u zou uzelf tekort doen om het hierbij te laten en niet verder te lezen. Het kan namelijk wel degelijk! Iedereen die binnen business to business werkzaam is, weet dat van mond tot mond reclame ongelofelijk veel impact heeft.
Lees meer...

'Kletsende klanten als b-to-b marketingstrategie'deel I'
Door: Bart van Emden en John Koster. November 2008, Managementsite.
Marketing is helemaal nergens voor nodig. Gewoon goed je werk doen, dan komt de rest vanzelf. Veel technische en dienstverlenende bedrijven handelen volgens dit principe. Ze doen dus ook niets aan marketing. Marketeers daarentegen, gruwelen hiervan. Er is  immers geen focus op de markt en men is alleen op het product gericht. 
Lees meer...

'Klantgerichtheid voor technici. Hoe doe je marketing voor ingenieursdiensten?'
Door: Bart van Emden en John Koster.
Juni 2007, Managementsite.
Hoe doe je marketing voor ingenieursdiensten? De ingenieursbranche staat niet bekend om zijn marketingcompetenties. Marketeers zien de ingenieurssector als een verzameling inhoudelijk gedreven specialisten met een hoog eigenwijsheidgehalte. Geen wonder dat marketing binnen de sector nauwelijks ontwikkeld is. Niet aan beginnen dus, zou je zeggen. Toch blijkt het heel goed mogelijk. Je moet dan wel de spelregels goed kennen. Als je dat door hebt, kun je binnen drie maanden het verschil al merken.
Lees meer...